Maitreyi
Trasaturile romanului obiectiv:
- Relatarea se lace la persoana 1 prin intermediul personajului narrator din perspective auctoriala
- Este present in actiune personajul intellectual evidentiindu-se profundele sale trairi interioare si contradictiile sufletesti
- Modurile de expunere sunt naratiunea , dialogul si descrierea insa cel mai frecvent apare monologul interior
- Naratorul pune accent pe autenticitate facand corelatii cu realitatea incercand sa transmita cat mai verosimil intamplarile
- Catica reprezentanti ai romanului subiectiv:-Camil Petrescu si MIrcea eliade
Romanul Maitreyi este un roman modern subiectiv aparut in anul 1933 , facand parte din literature romana interbelica
In acelasi timp Maitreyi este un roman exotic si un roman al autenticitatii in care se imbina mai multe specii literare ca : jurnalul eseul si reportajull
GENEZA ROMANULUI:
-povestea de dragoste prezentata in roman are la baza calatoria pe care Mircea Eliade o face in India in 1928 cand merge sa studieze filozofia la universitatea din Calcutta cu celebrul professor Dasqupta : in timpul studiilor a cunoscut-o pe fiica profesorului Maitreyi si va consemna intr-un jurnal intamplarile din aceasta perioada ; experianta traita in India devine astfel punsctul de plecare al viitoarei creatii etice , creatie in care autorul va adduce in prim-plan mitul iubirii si motivul literar al cuplului
Titlul romanului este dat de numele eroinei care l-a fermecat
Tema operei se refera la iubirea dintre 2 personaje care apartin unor lumi si mentalitati diferite ; astfel personajele principale Allan si Maitreyi sunt simboluri ale unei opozitii prezente pe parcursul actiunii , opozitia Orinet –Occident
TRASATURI SPECIFICE ALE ROMANULUI
prin forma sa de jurnal si de confesiune romanul depaseste granitele subiectivitatii , de asemenea elemente de noutate aduse de Eliade sunt:
-alegerea unor personaje simboluri care nu se mai inscriu intr-un tipar
-inspitaria citadina si exotica
-alternarea confesiunii cu introspectia si retrospectia
-autenticitatea scrierii este marturisita de autor care afirma ,,orice se intampla in viata poate constitui un roman si in viata nu se intampla numai omoruri , casatorii sau adultere , se intampla ratari entuziasme , filozofii , morti sufletesti si aventuri fantastice , orice e viu se poate transforma in epic’’
granita dintre real si imaginar este stearsa , iar elementele artificial au fost indepartate , romanul prezinta o experienta reala , dar este totusi literature , acest lucru reiese din faptul ca numele unor personaje au foat modificate , iar finalul legaturii dintre cei 2 este usor modificat
perspectiva narativa se realizeaza din punctual de vedere al personajului masculine insa ea are o dubla ipostaza a trecutului si a prezentului , naratorul intervenind in text facand anumite adaugari , comantarii sau corectari ale unei idei anterioare
PERSONAJELE
actiunea romanului adduce in prim plan 2 personaje ce reprezinta doua lumi , doua continente si 2 tipuri de iubire : englezul Allan si bengaleza Maitreyi
Personajul feminine este inedit si ii apare la inceput eroului ca fiind urata ,, Mi se parea prea urata cu ochii ei prea mari si prea negri …… m-a izbit culoarea pielii , mata , bruna , de un brun manaiintalnit pana atunci , parca de lut si de ceara’’
Aceasta prima impresie raportata la frumusetea europeana se va modifica pe parcurs in casa inginerului Narendra Sen
Allan va descoperi miracolul fameii Indiene , Maitreyi devenind senzuala , tulburatoare , plina de contradictii , misterioasa , inteligenta ,,Nu izbuteam sa inteleg ce taina ascunde faptura aceasta in miscarile ei noi de matase in zambetul timid’’
Iubirea dintre cei 2 evolueaza si va culmina cu logodna celor 2 oficiata ca o casatorie simbolica in fata cerului si a pamantului considerate cele 2 axe ale existentei
Prin statutul ei Maitreyi este o sacrificata pe altarul iubirii ea infruntand prejudecatile familiei si ale societatii din care face parte , este personajul feminine credincios unei singure iubiri pt. care va comite gestul final daruindu-se vanzatorului de fructe.Allan este tipl occidentalului dataset , intellectual care isi traisete viata bucurandu-se de placerile ei efemere . Intalnirea lui cu Maitreyi ii zdruncina convingerile , iubirea declansandu-se cu repeziciune .Va fi cucerit de farmecul fetei , de inteligenta si profunzimea ei va ramana pana la sfarsit lucid in relatia de iubuire afirmand ,, Ma tulbura , ma fascineaza , dar nu sutn indragostit .Ma amuz numai.’’
Logodna lor , dar si promisiunea fetei ca se vor intalni in alta viata ni ii schimba perceptia despre iubire , ramanand cu aceeasi incertitudine pe care a manifestat-o de-a lungul relatiei ,, de ce ma implora s-o uit , sa s-o intalnesc intr-o viata viitoare , ce-mi pasa mie de viata viitoare si de toti zeii ei’’
Stil si limbaj artistic: Mircea eliade este in innovator al limbajului artistic , textul fiind presarat cu termini si expresii specific civilizatiei Indiene: sari , Karma , huka ;
miercuri, 12 mai 2010
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu